Clona

Obecně platí, že čím nižší clonové číslo (F1.2,F1.8 nebo F2.8), tím menší hloubka ostrosti a více rozmazané pozadí. Přikreslení světlem je samozřejmě těžší pracovat s takovou hloubkou ostrosti v noci a většinou to není zapotřebí. Na většinu situací se hodí výborně F8, při které je ostrý objekt a jeho nejbližší okolí.

M.Zuiko 45mm F1.2. Je vidět příjemný bokeh, ale díky nízké cloně se prakticky vysvítily barvy

Rychlost závěrky

Nastavení této hodnoty záleží na délce kreslení světlem a také na okolním světle. Na některé techniky stačí pár vteřina některé zaberou několik minut. Obecně opět platí čím delší dobu je uzávěrka otevřena, tím více světla a tím pádem i okolního prostředí se propíše na výslednou fotografii. Nejvíce používám nastavení režimu LiveTime nebo LiveComp.

ISO

Při kreslení světlem je dobrénastavit hodnotu citlivosti ISO na co nejmenší. Není zapotřebí, aby docházeloke zbytečnému umělému zvyšování světelnosti fotografie. K tomu sloužífotografování na dlouhý čas. Olympus má v menu nejmenší hodnotu ISO 200 a pod nastavením ISO LOW se skrývá hodnota 100.

Redukce šumu

Při fotografování na dlouhý čas dochází k zahřívání snímače a na fotografii se vyskytují, tzn. hot pixely(různě barevné tečky na fotografii). Pokud je ve fotoaparátu zapnuta funkce redukce šumu, dojde po ukončení fotografování k nasnímání stejně dlouhého záběru,akorát s uzavřenou závěrkou. V podstatě se fotí tma a fotoaparát poté porovná obě fotografie a následně odstraní hot pixely. Pokud fotografování trvalo 30 vteřin, dalších 30 vteřin bude fotoaparát fotit tmu, porovnávat oba záběry a odstraňovat hot pixely. Výsledná fotografie bude hotova po 1 minutě. Osobně mám tuto funkci vypnutou, dá se dodatečně zapnout při postprodukci.

Ostření ve tmě

Dnešní fotoaparáty ostří na základě kontrastu hran nebo na základě fázového posunu, do technických detailů není nutné zabředávat. Důležité je však vědět, že tyto 2 způsoby ve tmě nefungují nebo ne správně. Nicméně ostření ve tmě není zapotřebí se bát – je to velice jednoduché. V podstatě se postaví fotoaparát na stativ, namíří se směrem, kterým budete fotografovat a v tom směru dojdete s ruční svítilnou na místo, kam chcete mít zaostřeno a rozsvícenou ji položíte na zem.Svítilna však nesmí být položena směrem do fotoaparátu – došlo by k přesvětlení a fotoaparát by nevěděl kam ostřit. Svítilna osvětlí okolní zem a na tu se poté zaostří. Ještě jednodušší je to v situaci, kdy je vás více. Jeden může jít na místo a držet svítilnu otočenou na sebe a druhý zaostřit. Důležité je si zapamatovat nebo označit místo, kam je zaostřeno. A ještě důležitější je nezapomenout po zaostření přepnout na manuální ostření. Při automatickém ostření by se fotoaparát při dalším stisknutí spouště snažil ostřit do tmy. Případně se dá využít aplikace ve smartphonu.

Testovací snímek

Jakmile je vše připraveno, je dobré si otestovat, zda je nastavení fotoaparátu dostačující pro danou techniku. Výsledek totiž může být příliš tmavý nebo příliš světlý. V případě potřeby upravíme nastavení clony směrem dolů/nahoru.

Fotograf na snímku

Fotograf na snímku není vidět,jelikož je neustále v pohybu a má na sobě tmavé oblečení. Díky tomu nemá fotoaparát šanci ho zaznamenat. Jedině pokud by stál delší dobu na místě a byl osvětlovaný nějakým zdrojem světla, dojde poté k zaznamenání formou ducha.Většinou je tento jev nechtěný na výsledné fotografii.

Můj obličej v kole nad hlavou – nevýhoda plastové trubky – svítí všude do stran

Pozadí a světelné znečištění

Neméně důležitá část kreslení světlem je i vhodně zvolené místo – ať už na zahradě, v parku, u rybníku nebo v lese. Podstatné je, aby v okolí bylo co nejméně světelného šumu. Samozřejmě pokud se člověk vydá např. do neznámého města nebo do přírody, je dobré si vždy předem dané místo prohlédnout i za světla. Jednak se dá scéna na noční focení připravit a také je určitě dobré nezapomenout na svoji bezpečnost. Neznámé místo ve tmě není úplně nejvhodnější na noční focení bez předchozího průzkumu.

Světelné znečištění mlhou – dá se také využít pro pořízení fotografie 🙂

Za světelné znečištění se dá považovat jakýkoliv zdroj světla ve tmě. Může jím být měsíc, pouliční lampy nebo světlo z blízkého města na obzoru. Příliš okolního světla může způsobit, že kreslení světlem na fotografii nebude vidět nebo velice málo. Zároveň se může stát, že dojde na místech s okolním zdrojem světla k přepálení, protože fotoaparát zaznamenává světlo a jeho intenzitu (mimo režim Live Composite). Tzn., čím déle fotíte, např. pouliční lampu, dojde časem k přepálení v místě, kde lampa svítí. Občas je okolní světlo chtěné v záběru, je ale důležité přemýšlet jak postavit fotoaparát, aby nedocházelo k přepálení, nebo uzpůsobíte čas a techniku. Ideální je samozřejmě mít naprostou tmu, ale ta se v přírodě moc často nevyskytuje právě díky světelnému šumu z okolních měst. Nicméně existuje i online nástroj pro vyhledávání tmavých lokací na adrese darksitefinder.com/map/. Pomocí něho se dají vytipovat tmavé a zajímavé lokace na fotografování.


Napsat komentář

Jsme rádi, že jste se rozhodli zanechat komentář. Mějte na paměti, že komentáře jsou moderovány v souladu s našimi zásadami pro komentáře.

eighteen − 6 =

  1. Petr Vítek napsal/a:

    Krásně a jednoduše popsáno. Snad jem bych opravil tvrzení, že nejmenší ISO Olympusu je 200, Má i 100, ale skrývá pod ISO s označením jako LOW ( v češtině se nenechte zmást překladem „vysoké ISO 🙂 )

  2. kreslenisv napsal/a:

    díky za doplnění 🙂